Základní škola Rokycany, ulice Míru 64,
příspěvková organizace
Ředitel školy: 371 722 490
E-mail: slegrova.ha@zsulmirurokycany.cz
Dyslexii nebo dysgrafii, tedy specifické poruch učení, má čtyři až pět procent českých dětí.První zmínky o této poruše se objevily už v 19. století – tehdy se mluvilo o jednostranné neschopnosti naučit se číst a psát.
Dětská psycholožka Ladislava Lažová říká, že dnes je DYS...bohužel někdy trochu módní záležitostí, občas je vyžadována tato diagnóza jako omluvenka nechuti studovat.
Co prožívá skutečný DYS...? Ladislava Lažová má jednoduchý trik, jak na to přijít: Jeden den dělejte všechno druhou rukou, než je vaše dominantní. Pak možná poznáte, jak se děti se specifickou poruchou učení cítí. Dyslektik má problém s písmenky, které, nevidí, natož pak s významem slov. Zamotají mu hlavu obyčejné uvozovky, vůbec nechápe, co na tom řádku dělají.
To je velmi snadné: Být s ním. Každá společná práce, společný prožitek, společně získaná dovednost je důležitá. U dětí s dys... a ADHD platí heslo My spolu to zvládneme!
A zapomeňte na slovo ÚLEVY! Dítě se jen jinak učí, nepotřebuje ulevit od svých povinností!
Čteme
Musíme dát dítěti šanci, aby porozumělo, co vlastně čte.Stačí jedno nepochopené slovo a dítě se ztratí.K větě se musíme vrátit a slovo od slova objasnit.
Studujeme
Na to, o čem se dítě učí, se musí dívat.Obrázky pomáhají.
Společně vymýšlejte otázky a hledejte odpovědi.
Bavíme se
Všude, kde je to možné, se učte hrou.
A nezapomínejte, co říkal profesor Matějček, největší znalec dětských duší: DÍTĚ NEMUSÍ MÍT SAMÉ JEDNIČKY, ALE MUSÍ MÍT ŠŤASTNÉ DĚTSTVÍ!
Zdroj: časopis Marianne
Certifikáty a jiné úspěchy